Waarom en hoeveel autobelasting betalen?

Er bestaan allerlei soorten autobelastingen. U betaalt belasting voor de aanschaf van een auto, wanneer u een auto in uw bezit hebt en wanneer u gebruik maakt van een auto. Omdat er diverse fiscale maatregelen en aanpassingen zijn is het autobelastingstelsel best wel ingewikkeld.

De belasting die berekend wordt bij de aanschaf van een auto wordt BPM genoemd. De belasting op het bezit van een auto noemt men wegenbelasting. Dan is er nog de accijns die gerekend wordt op brandstof en wanneer u de auto van de zaak privé gebruikt hebt u te maken met bijtelling. Omdat de kosten voor het hebben van een auto steeds hoger worden zullen steeds meer mensen vaker de  fiets pakken of met het openbaar vervoer reizen. De auto blijft echter een van de meeste efficiënte manieren om jezelf te verplaatsen, daarom zal deze zeer zeker niet verdwijnen.

Zodra u een motorvoertuig op uw naam hebt staan moet u autobelasting betalen. Dat geldt ook wanneer u er (bijna) nooit mee rijdt. Wanneer u een auto gaat aanschaffen is het belangrijk vooraf goed te kijken wat de belastingen zullen zijn waar u mee te maken gaat krijgen.

Motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel bekend als wegenbelasting of houderschapsbelasting
Dit is een belasting die de overheid heft om milieuvriendelijk rijden te stimuleren. De belasting wordt namelijk berekend op basis van het gewicht van de auto. Vrijstelling van de MRB voor zuinige auto’s zal gaan verdwijnen.

Hoogte van de Motorrijtuigenbelasting (MRB)
De hoogte van MRB is afhankelijk van drie factoren:

  1. Gewicht van de auto
  2. De soort brandstof
  3. Provincie waar men woont

Hoeveel Motorrijtuigenbelasting u moet betalen kunt u hier berekenen.

Autobelasting privégebruik van een auto van de zaak (bijtelling)
Wanneer u een auto van de zaak hebt en daar ook privé gebruik van maakt, dan dient u jaarlijks een bepaald percentage van de catalogusprijs (nieuwsprijs) bij het belastbare inkomen op te tellen. De overheid ziet namelijk het hebben van een auto van de zaak en privégebruik daarvan als een verkapte vorm van inkomen. Auto’s die zuiniger rijden worden minder zwaar meegewogen.

De belasting betaalt u aan het Rijk. Bij de jaarlijkse inkomensopgave dient u een percentage van de catalogusprijs (nieuwprijs) bij uw inkomen op te tellen. Dit percentage kan 0, 7, 14 of 25 procent zijn, dit is afhankelijk van hoe zuinig de auto is waar u in rijdt.

Autobelasting op het gebruik van een motorvoertuig
Deze vorm van belasting int de overheid door middel van accijns op brandstof. De overheid wil ook graag een kilometerheffing gaan invoeren, maar verder dan de lancering van plannen is het tot nu toe niet gekomen.

Wist u dat meer dan de helft van de benzineprijs die u aan de Nederlandse pomp betaalt naar het Rijk gaat? Dit gaat in de vorm van accijns en BTW. Deze belasting betaalt u dus letterlijk voor het gebruik van uw auto. Wanneer u geen auto rijdt, betaalt u immers ook geen brandstof. Diesel en LPG zijn qua accijns in verhouding goedkoper dan benzine.

Belasting van Personenauto’s en Motoren (BPM)
Deze belasting werd vroeger geheven als belasting op luxe. Onder bepaalde voorwaarden zijn ondernemers hiervan vrijgesteld. Dit is een autobelasting die berekend wordt aan de hand van de mate waarin de auto milieuvriendelijk is. Er wordt gekeken naar de mate waarin de auto CO2 uitstoot. Bij diesel- en benzineauto’s gelden verschillende normen. Bij de bestelauto en motorfiets wordt deze berekend aan de hand van de catalogusprijs en brandstofsoort. Deze belasting geldt ook voor oudere auto’s waarvoor deze nog niet eerder geheven is (bijvoorbeeld na de import van een auto). Soms krijgt men een gedeelte terug bij de export.

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *